jedna osoba, jeden jazyk ­ je pravděpodobně nejvhodnější k tomu, aby
pomohlo dítěti se co nejrychleji orientovat. Pro dítě je důležité, aby
mělo lingvisticko–afektivní orientační body, které mu dovolí strukturo–
vat jeho řeč a identitu. To je také důvod, proč by měli rodiče hovořit ke
svým dětem jenom tím jazykem, který dokonale ovládají, jazykem, jenž
jim dovoluje komunikovat perfektně, a to jak na úrovni emoční, tak ro–
zumové. 
Možná rizika bilingvních dětí
Z výše uvedeného jazykového vývoje bilingvních dětí vyplývá, že nej–
větším rizikem je nejednotný a nepromyšlený postup okolí spojený s oba–
vami a úzkostí o řečový vývoj dítěte. Dítě je tak vystaveno úzkostným po–
žadavkům a předčasným nárokům ze strany rodičů, kteří mu však sami
svým chováním (příkladně živelným přeskakováním z jazyka do jazyka)
příliš nepomáhají. 
Je velmi důležité sledovat, jak dítě subjektivně prožívá status přítom–
ných dvou jazyků, zda je na své jazyky pyšné a s případnou minoritou či ji–
ným etnikem se hrdě identifikuje, či zda se za svou jinou příslušnost stydí.
Jistě je významný sociokulturní a ekonomický kontext, ve kterém se bi–
lingvismus vyvíjí. Důležitý je též respekt vůči psychogenetickým faktorům
řečového vývoje jako takového.
Bývá popisován bilingvismus s pozitivním vlivem, tzv. aditivní („sčítací“)
bilingvismus, kdy dítě nejen ovládne dva jazyky jako rodilý mluvčí, ale zá–
roveň jsou mu v dětství vytvořeny předpoklady pro snadné učení se dalším
jazykům. Jako by se mu procvičila potencionalita v senzitivní době pro pří–
jem, osvojení, dekódování jazyka. Takové děti potom postupují lehce
i v osvojení řady dalších jazyků.
Dvojjazyčnost substraktivní („odčítací“) popisuje bilingvismus s ne–
gativním vlivem, který se projevuje třemi hlavními způsoby: 
* semi–lingvismem ­ dítě nehovoří přijatelně ani jedním jazykem, oba
směšuje nesrozumitelným způsobem,
* újmou kulturního charakteru ­ v širokém slova smyslu se projevu–
jí především potíže s identifikací dítěte a problémy další, velmi růz–
norodé, příkladně mutismus, dyslexie, koktání, různé dysfunkce na
úrovni chování,
* problémy na úrovni kognitivní, které se projevují opožďováním
v učení, horšími školními výsledky, pomalejším řešením úkolů.
46
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>